poniedziałek, 5 listopada 2018

Relacja z drugiego wyjazdu nauczycieli ZS 1 w ramach programu Erasmus Plus

W ramach realizacji projektu "Kwalifikacje nauczyciela warunkiem sukcesu ucznia" w programie Erasmus Plus, dwie nauczycielki języka angielskiego w Zespole Szkół nr 1 skorzystały z niepowtarzalnej szansy wzięcia udziału w szkoleniu, którego celem było nabycie wiedzy związanej z ICT- wykorzystaniem technologii w nauczaniu. Oto relacja z tego wyjazdu, z uwzględnieniem zarówno jego aspektów edukacyjnych, jak i kulturowych.

Dzień 1: Utrecht przywitał nas przejmującym zimnem i przelotnymi opadami deszczu. Mimo tego, udało nam się zwiedzić to piękne holenderskie miasto, poprzecinane kanałami rzeki Vecht, odnogi Renu. Pędzące we wszystkich kierunkach rowery, urocze kamienice, wyjątkowo uprzejmi ludzie- to jego elementy charakterystyczne. Zwiedziłyśmy najciekawsze atrakcje miasta i- co ważniejsze- poznałyśmy innych uczestników kursu: Włochów, Greków, Portugalczyków, Irlandczyków, mieszkańców Litwy, Chorwacji i Węgier. W sumie nasza grupa liczy aż 29 osób!

Dzień 2: Miałyśmy wielką przyjemność wysłuchać wykładu dotyczącego zmian w nowoczesnej edukacji. Wyjaśniono i zobrazowano podczas niego ideę Flipped Classroom- podejścia do nauczania, w którym uczeń zdobywa wiedzę samodzielnie, z nauczycielem będącym mentorem dostarczającym edukacyjnych bodźców i służącym pomocą. Taka nauka przebiega w specjalnie przygotowanych pracowniach, dostosowanych do przeprowadzania doświadczeń, badań naukowych, pracy w zespołach, i opracowania projektów. Ponadto, rozmawialiśmy o Blended Learning i CLIL- zagadnieniach wykorzystujących powiązania między poszczególnymi przedmiotami szkolnymi, kładących nacisk na łączenie ich w celu osiągnięcia jak najbardziej wszechstronnego procesu nauczania. Na koniec dzieliliśmy się spostrzeżeniami z naszych szkół, porównywaliśmy podobieństwa i różnice.

Dzień 3: Rozpoczęły się warsztaty. Podczas kilkugodzinnej sesji poznałyśmy szereg narzędzi edukacyjnych wykorzystujących zdobycze technologii komputerowej. Dzięki platformom takim, jak Edmodo, Tes Teach, czy WeSchool, możliwe jest tworzenie treści dydaktycznych i udostępnianie ich uczniom do samodzielnego wykorzystania lub modyfikacji. Z kolei Book Creator to program pozwalający tworzyć książki multimedialne- można je oglądać, czytać i odsłuchiwać. Mimo wytężonej pracy nastroje dopisywały- nauka tak ciekawych rzeczy sprawiała dużą przyjemność.

Dzień 4: Dalszy ciąg warsztatów. Nauczyłyśmy się, jak korzystać z narzędzi testujących, wykorzystujących gry- Quizlet, Kahoot, Edshelf. Tworzyłyśmy również atrakcyjne zestawy ćwiczeń interaktywnych dzięki aplikacjom Nearpod oraz genial.ly.

Dzień 5: Ostatni dzień kursu upłynął nam na wytężonej nauce- poznawałyśmy, jak tworzyć lekcje video i strony internetowe. Po rozdaniu certyfikatów potwierdzających nabyte umiejętności, czekała nas miła niespodzianka: wizyta w jednej ze szkół. Miałyśmy szansę przekonać się, jak przebiega typowy dzień nauki w gimnazjum, rozmawiałyśmy z uczniami i nauczycielami. Dzięki temu mogłyśmy poczuć panującą tam, bardzo przyjazną i otwartą atmosferę oraz wyciągnąć ciekawe wnioski do realizacji w naszej, polskiej, szkole. Pobyt na kursie zwieńczyło wspólne zdjęcie:)